MOTIVERENDE: Christine Dancke tror de gode plasseringene for kvinner på Spotify i år, kan være motiverende for andre kvinnelige artister som ønsker å satse på musikk. FOTO: Sunniva Katrine Bornøy

Kvinnelige artister topper Spotify-lister i år
Publisert:

– Motiverende, men mye er fortsatt uløst, sier gründer og programleder Christine Dancke. Hun påpeker at bransjen fortsatt er mannsdominert. 

I 2023 er fem av de ni mest strømmede låtene i Norge av kvinnelige artister. 

Øverst troner Emma Steinbakken med Floden som har over 28 millioner avspillinger. I tillegg ligger Steinbakkens låt Delilah på fjerdeplass på den samme lista. 24. november vant den unge artisten prisen årets artist under P3 Gull. 

Også Miley Cyrus med Flowers, Alessandra med Queen of Kings og Loreen med Tattoo er å finne på listen over de mest strømmede låtene i Norge.

– VISER AT KVINNER KAN BLI LYTTET TIL 

På lista over de mest strømmede artistene i Norge er to av ti kvinner. Her er Taylor Swift på førsteplass og Emma Steinbakken på tredjeplass. Swift er forøvrig den mest strømmede artisten på Spotify internasjonalt og på Apple Music. 

TOPP: Emma Steinbakken topper lista over de mest strømmede låtene i Norge i 2023. SKJERMDUMP FRA SPOTIFY

Christine Dancke mener det er lovende med så mange kvinner på toppen av listene i år. Hun er programleder, driver Vrang Produksjon, profilert DJ og har 20 års erfaring i musikkbransjen. Dancke er optimistisk på kvinnelige artisters vegne. Men samtidig realistisk med tanke på den dominansen mannlige artister fortsatt har i bransjen. 

– Disse listene er veldig lovende og trolig motiverende for kvinner som vil satse på en karriere innen musikk. Listene viser at det er mer variasjon i kjønnsbalansen dette året. Og sier noe om at kvinner definitivt kan bli lyttet til. 

Dancke trekker også fram debatten i fjor rundt mangelen på kvinnelige artister blant de som leverte de mest strømmede låtene, og at denne muligens kunne misforståes. 

– Det ble en debatt i fjor om at de mest strømmede artistene på Spotify bare var mannlige artister, og det kunne komme til uttrykk som at kvinner ikke lager god musikk. Men det er stor forskjell på det å strømme mest, og det å lage god musikk. Det går ikke an å kvalitetsvurdere musikk opp mot antall strømminger. 

– IKKE NOE MER ENN TRENDER

VG skrev 29. november at kjønnsbalansen blant de mest populære låtene har jevnet seg ut, med 50 prosent kvinnelige artister på topp 10. I fjor var det ingen kvinnelige artister på topp 10. Vil du si at kjønnsbalansen har tatt seg opp i musikkbransjen i 2023?

– Det er lovende at det er mer variert denne gangen, men i fjor hadde listene på Spotify en helt annen historie å fortelle. Vi kan derfor trolig ikke si at det i 2023 er oppnådd noe mer kjønnsbalanse i musikkbransjen. Disse listene speiler vanligvis ikke noe mer enn trender. Jeg skulle virkelig ønske at kjønn ikke hadde noe å si for hva en hører på. 

TUNG DOMINANS AV MENN

Dancke bruker TONO sine medlemstall for å eksemplifisere den tunge dominansen av menn i musikkbransjen. 

TONO forvalter de økonomiske opphavsrettighetene til komponister og sangtekstforfattere. De siste tallene fra TONOs medlemsmasse viser at per 31.12.2022 var 21,8 prosent av medlemmene kvinner. 

– Hvis du ser på TONO sine medlemstall, er det fortsatt stor forskjell mellom menn og kvinner når det kommer til andelen opphavspersoner i musikk. Hvis det hadde vært 50-50, ville kvinnelige musikere vært mer representert. Når det er så stor forskjell i aktive aktører, er det derfor viktig å ha dette i bakhodet når en diskuterer likestilling på lister. 

LES OGSÅ:

Er ordet SpelleMANN tolket litt vel bokstavelig?

(+) Neste bare kvinner på scenen

(+) Vil ha flere kvinner i musikkbransjen

ØNSKER STRENGERE KRAV TIL KJØNNSBALANSE

Hvorfor er det færre kvinner som velger å bli artister? Dancke mener at det er viktig å stille seg spørsmålet, og sier strukturene bak kan forklare hvorfor det er slik. I en sak på Gramo.no tidligere i høst uttalte hun at det i mye større grad bør stilles krav til mangfold når det deles ut penger. Hun argumenterte for at folk med penger og makt i musikkbransjen, slik som plateselskaper og de som styrer støtteordninger, bør stille krav for å endre egen bransje.  

– De artistene som er på årets Spotify-lister, har valgt å gå inn i en svært mannsdominert bransje. Det er utrolig viktig at bransjen selv ser på hvordan de kan skape flere av disse forbildene. De må legge opp til at det skal være like muligheter for å lykkes som artist uavhengig av om du er kvinne eller mann. 

– BEVEGER SEG FRAMOVER

Selv om Dancke mener at mye må endres i musikkbransjen til fordel for kvinnelige artister, ønsker hun også å skryte av musikkbransjen:

– Hvis det er én bransje som har beveget seg langt framover, så er det musikkbransjen,

Hun trekker fram noen gode kvinnelige musikkprestasjoner dette året som hun er imponert over. 

– Alessandra fra Eurovision i år har gjort det helt sjukt bra både i Norge og i utlandet. Det har også Randi Oline sin cover av Cezinandos Kristoffer Robin fra 2020. Det viser at det går an. 

Dette er en åpen sak. Vi trenger imidlertid abonnenter for å kunne fortsette å lage skikkelig bra kvinnerettet innhold.

Kjøp et abonnement her - og få tilgang på alle sakene bak betalingsmur. ALTSÅ tar kvinner på alvor!

Kjøp abonnement her