
Opptegnelser fra en kvinnes mobil
Er du en #cleangirl, #sadgirl eller #coldgirl? Unge planlegger livet etter hva som ser best ut på internett.
Tekst: Helene Asphaug
Illustrasjon: Maia Arstad
Dette er et debattinnlegg. Meningene i teksten er skribentens egne. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du sende oss e-post på redaktor@altsa.no.
For litt siden ble jeg vist en TikTok-video laget av en tilfeldig jente, som påsto at det finnes fire typer «pene jenter» – standard, modell, naturlig, populær. TikToken var etterfulgt av hundrevis av videoer lagt ut av jenter som tryglet om å få vite hvilken type pen de var.
Kjære «søstre», er vi ikke utslitte?
Det har blitt typisk for unge kvinner å dele seg selv inn i kategorier på internett som blir kalt «estetikker». Dette er kort sagt grupper vi pent og pyntelig kan plassere individer i, for å forstå deres stil og dermed også personlighetene deres.
Den mest utbredte av disse er det som blir kalt «the clean girl». Dette er en jente som står opp før fuglene kvitrer hver dag for å gjøre pilates og drikke grønn juice. Hun har glødende hud og perfekt hår. Hun er alltid slank og som regel hvit og blond.
På Instagram-profilen hennes florerer det av bilder av avokado-toast, yogamatter og soloppganger. Det skal være veldig tydelig at hun har livet sitt på plass.
Det finnes selvfølgelig flere typer jenter, den ene mer latterlig enn den andre.
Sigaretter og nevrose
«Den triste jenta» framstår som emosjonelt kompleks gjennom innlegg hvor hun leser Sylvia Plath-dikt, iscenesatt med sigaretter og triste, obskure musikkalbum. Hun legger ut selfier med tårer i øynene fordi hun er pen når hun gråter. Hun har også en liste med diagnoser på mentale lidelser, for det meste av typen som gjør deg tynn. Selv nevrosene hennes er sexy.
Nylig har den «kalde jenta» kommet i rampelyset, altså en jente som er søt når hun er kald, med trendy øreklokker og en naturlig rødfarge kinnene, selvsagt forbedret med sminke. Hun er pen og tynn.
Den «beige jenta» er en jente som – sjokkerende nok – bruker mye beige. Hun er også pen og tynn. Jeg kunne fortsatt i evigheter.
Dette virker jo helt absurd, men unge kvinner på sosiale medier kjenner disse jentene altfor godt. Du kan jo søke opp #cleangirl, #sadgirl og #coldgirl og se selv.
Kostbar fasade
Det alle disse fasadene har til felles er at de er en forbausende smal beskrivelse av hva et helt menneske er, og at de alle krever at du bruker penger på noe, som regel utseendet.
«Sexy jenter leser Joan Didion» og «kule jenter drikker to liter vann om dagen» er påstander jeg og tusenvis av kvinner blir møtt med daglig på Instagram, Twitter og TikTok.
Motivasjonen til å gjøre disse tingene kommer ikke av om de er givende i seg selv, men heller at det vil styrke karakteren du har forpliktet deg til. Om du faktisk er belest eller lever en sunn livsstil betyr fint lite, så lenge du virker som typen som gjør det på sosiale medier.
Suksess i å opprettholde en estetikk er et eksempel på «glow up» – altså å optimalisere utseendet sitt og dermed også seg selv. To glow up er ikke et valgfritt prosjekt på sosiale medier. Det er noe vi føler oss forpliktet til.
Men kan vi ikke bare slutte å bruke sosiale medier? Velge å ikke bry oss?
Jeg er usikker på om dette er oppnåelig for de yngre generasjonene. Det hadde vært hyklersk av meg å påstå at jeg får det til selv.
Vokst opp med skjerm
Å ha vært på sosiale medier siden en var barn, trener en opp til å kun se på seg selv fra et utsideperspektiv. Livet er en opptreden.
Det er ikke lenger å bare dele livet sitt på sosiale medier. Nå planlegger en livet etter hva som ser best ut på internett.
Den yngre generasjonen driver med en konstant offentlig overvåking av seg selv der vi inviterer folk til å vurdere og dømme oss. Da er det ikke rom for feil.
For kvinner betyr dette at alt må se pent ut – det må passe med estetikken.
Mange skiller ikke mellom det virkelige livet og hva som er profilen på sosiale medier. Etter nyttår fortalte en venn meg at hun hadde gjenoppfunnet seg selv. Dette betydde at hun hadde slettet noen gamle bilder på Instagram og bestilt klær på nettet.
På overflaten er disse internett-identitetene en komisk og mildt irriterende konsekvens av at de yngre generasjonene er for mye på mobilene sine. Graver man litt dypere finner man et press om å redusere personligheten sin til et lett fordøyelig produkt.
Prestasjonspress i forkledning
Dette er idealer maskert som en livsstil, en hobby eller til og med en personlighet, og er en slu taktikk som markedskrefter bruker for å tjene penger på unge kvinners usikkerheter. Det er ikke urealistiske skjønnhetsidealer og prestasjonspress – det er en estetikk! Du er ikke utmattet, underernært og anspent – du er en clean girl!
Jeg lurer på hvem jeg hadde vært om jeg lot meg selv eksistere, uten å tenke på hvordan det kom til å se ut på en skjerm. Hvis jeg sluttet å se på meg selv som et forbedringsprosjekt. Kanskje det ikke hadde sett like pent ut, men antagelig mer autentisk og definitivt mer avslappet.
Vi vet at vi opptrer. Det jeg ikke tror vi forstår, er at vi ikke er forpliktet til å gjøre det.
Du trenger ikke «glow up». Du er ikke nødt til å presse personligheten din inn i en pen pakke og slenge en sløyfe på toppen.
Vi må slutte å leve for et publikum. Applausen kommer aldri til å bli høy nok.
Dette er en åpen sak. Vi trenger imidlertid abonnenter for å kunne fortsette å lage skikkelig bra kvinnerettet innhold.
Kjøp et abonnement her - og få tilgang på alle sakene bak betalingsmur. ALTSÅ tar kvinner på alvor!
Kjøp abonnement her